Marketing szótár K-Z


L  M  N  O  P  R  S  SZ  T  U  V  W  Z 

L

ugrás az oldal tetejére 

Layout: Írott sajtó reklám készítésének második fázisa. A kész, grafikával ellátott reklám.

A nyomtatott hirdetések layout tervezésekor 5 szempontot emelünk ki:

Lefölözés: A legmagasabb árat szabják meg. Például új termékek esetén a fogyasztók hajlandók ezt megfizetni. A magas ár a piaci részesedés növelését nem veszélyezteti – például nem szaba­dal­maztatott termékek esetén. A lefölözés lehet gyors és lassú.

Feltételei:

 

Lehetőségek: Azokat a külső környezeti tényezőket jelölik, amelyekben a vállalkozás versenyelőnyt élvez. Vonzerejük és sikerük valószínűsége szerint csoportosíthatók.  

Lélektani sorrend: A megkérdezendő személyek érzékenységét tekintetbe véve a kérdezés közbeni kényszeredettség feloldására törekszik.

Likert-skála: A kérdőívnél alkalmazott kérdéstípus. Az egyetértést vizsgálja, 4-5 fokozatú zárt skálán.

Logikai sorrend: A kérdőívben a résztémáknak logikus sorrendben kell megjelenniük, illetve egy- egy témáról mindent meg kell kérdezni, és csak utána lehet áttérni egy másik témára.  

Logisztika: A logisztika a termékek fizikai mozgatásához kapcsolódó feladatok összehangolása, a költségek és a szolgáltatások színvonalának optimalizálásával. 

Logo: A márka grafikai jelzése.


M

ugrás az oldal tetejére 

M- és P-idős kultúra: Kultúrák csoportosítása az időfelfogás és az időhöz való napi hozzáállás alapján. 

Magatartási szegmentáció: A magatartási szegmentáció alapja a vásárlóknak a termékhez való viszonya: a termék ismerete, a vele szembeni attitűdök, a használat és az elégedettség. 

Marketing: Egyrészt gondolkodásmódot jelent (marketing filozófia), másrészt pedig tevékenységek összehangolt rendszerét jelenti, amely magában foglalja a piaccal kapcsolatos teendők tervezésének, szervezésének és végrehajtásának összességét.

Marketingkutatás: Olyan objektív, formális eljárás, amely a marketing döntéshozatalt a gyakorlatban is alkalmazható információkkal látja el, az adatok szisztematikus gyűjtése, elemzése és közlése révén.

Marketingfigyelő rendszer: A mindennapi eseményekről szóló információk gyűjtése és rendszerezése, ezekről a döntéshozók tájékoztatása.

Marketing filozófia: Olyan -a vállalkozás egészét átható- piacra irányuló és a piacnak megfelelő üzletpolitika, szemléletmód, amelynek középpontjában a vevővel való azonosulás áll.

Marketing Információs Rendszer (MIR): Egy olyan rendszer, amelyben – a menedzserek információs igényének megfelelően – rendszeresen, formálisan összegyűjtik, tárolják, elemzik, illetve eljuttatják a megfelelő döntési szintre a marketinginformációt.

MIR feladata: Adatok rögzítése, tárolása, gyűjtése, ellenőrzése, naprakészen tartása, meghatározott szempont szerinti összegzés.

MIR - rel szembeni követelmények:

Marketing kiterjesztett értelmezésben: Minden értékkel rendelkező jószág ( termék, szolgáltatás, eszme, ötlet, érzés) cseréje, mely az üzleti, vállalati szférán túl kiterjed az olyan nem nyereségorientált területekre is mint az oktatás, kultúra, vallás, politika.

Marketing kommunikációs rendszer (MKR): A vállalatok fő funkciói közül kiemeli a marketinget. 

Marketing menedzsment : Az a tervezési és végrehajtási folyamat, melynek során a szervezet termékeinek és szolgáltatásainak fejlesztését, árainak kialakítását, értékesítésének megszervezését és eladásának ösztönzését a piaci környezettel és saját céljaival összhangba hozza.  

Marketing menedzsment folyamata: Marketinglehetőségek elemzéséből, a célpiacok felkutatásából és szelektálásából, a marketingstratégiák, marketingprogramok tervezéséből, valamint a marketingműveletek szervezéséből, végrehajtásából és ellenőrzéséből áll. 

Marketing mix: A 4 P (termékpolitika, árpolitika, értékesítési politika, piacbefolyásolási politika), a marketing eszközök különböző helyzetekben alkalmazott kombinációja.

P1 Product: Termékpolitika;

P2 Price: Árpolitika;

P3 Place: Értékesítési Politika;

P4 Promotion: Piacbefolyásolás 

4C modell: A 4P eladói kategóriával szemben olyan vevőkategóriákat foglal magában mint:

C1 Customer value = Vevőérték;

C2 Cost = Költség;

C3 Convencience = Kényelem;

C4 Communication = Kommunikáció 

Marketing orientáció: A fogyasztói (felhasználói) igényekre koncentráló vállalat közelítésmódja  

Marketing szűkebb értelemben: Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza a kívánt termékeket és szolgáltatásokat, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, befolyásolja a vásárlókat.

Marketingszervezet: A vállalat formalizált, marketingfeladatok, ellátására szakosodott szervezeti egysége.

Marketing tágabb értelemben: A vállalat egészére kiterjedő, a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, melynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok domináljanak.

Maslow-piramis:

Egy magasabb rendű szükségletet csak akkor elégítünk ki, ha az előző fázis szükségleteit már kielégítettük.

Márka - márkanév: Bármi, ami alkalmas arra, hogy termékünket azonosítsa, illetve mások hasonló termékeitől, megkülönböztesse. Ennek legegyszerűbb módja egy szó, egy név, kifejezés, jel szimbólum, dizájn, vagy ezek kombinációja, ez a márkanév.

Márka attríbútumok:

Márkaépítés (Branding): A márkakialakítás alapját a termék tulajdonságai képezik.

Mecénás-mecenatúra: A mecénás többnyire önzetlen, áldozatkész (altruista) motiváció szerint cselekszik.Az adományok ellenértéke csekély jelentőséggel bír és az adományozó, nem kívánja személyét felfedni.

Megfigyelés: Keretében lehetőség nyílik a magatartáson, viselkedésen túl olyan tények regisztrálására, mely meghatározó szerephez juthat a vevői szándék realizálására, segítséget nyújt hasznos információk beszerzéséhez a konkurenciáról is. Formái: résztvevő, nem résztvevő megfigyelés.

Megtervezett domesztikálás: A várható domesztikációnak elébe menő, korlátozásokat önként elfogadó, sőt azokat „felajánló” politika.

Merchandiser: Bolti látogatásra specializált termelővállalati munkatársak alkalmazása. 

Médiumok: A reklámüzenet a közvetítő médiumokon keresztül jut el a fogyasztókhoz. A médium az egyik kulcsszereplője a reklámozásnak. A megfelelő médium (vagy médiumok) kiválasztása magában foglalja a költséghatékonyabb közvetítő kiválasztását, amely a kívánt számú esetben teszi ki az üzenetnek a célközönséget. A kívánt hatás elérése érdekében a megfelelő médiumok kiválasztásához ismerni kell azok teljesítőképességét. 

Mélyinterjú: Megkérdezéses eljárás egyik formája, kötetlen beszélgetés, csupán a gondolati váz meghatározott, eszköze az interjúvázlat. Formái: egyéni, csoportos mélyinterjú.  

Mintavétel: Az emberek kisebb csoportjának kiválasztása úgy, hogy azok reprezentálják a vizsgálat tárgyát képező egész sokaságot. 

Módosított újravásárlás: A vevőnek vannak már korábbi tapasztalatai a termékkel vagy a szállítóval kapcsolatban, de ebben az esetben új terméket, szolgáltatást, vagy új szállítót akar kipróbálni. 

Monopolisztikus verseny: Számos vevő és viszonylag sok eladó jellemzi. A konkurenciaharc erős. Az eladók megkülönböztetik termékeiket egymástól, ennek megfelelően különböző árakkal dolgoznak.  

Monopólium: Az a piaci szituáció, ahol egy eladó van jelen. A vállalat egy homogén termék egyedüli kibocsátója. Az eladó uralja a piacot, és ő határozza meg az árakat.  

Morális üzenet: Közönség érzéseit veszi célba, mi a helyes, mi az illő. A morális üzenetek alkalmazása különösen a társadalmi célú reklámoknál gyakori, ahol az általános emberi értékek állnak a középpontban. 

Morfológia: Egy adott probléma összes lehetséges megoldásának leírása. 

Motiváció: A meghatározott intenzitású szintet elérő biológiai, vagy pszichológiai szükséglet. Olyan belső állapot, amely meghatározott cél elérése irányába mozgatja az embereket, akik ez által céltudatos magatartást valósítanak meg. 

Motívumok: Indítékok, melyek aktiválják a szükségleteket, hogy cselekedjünk.  

Művi út: A művi út alkalmazása esetén a nagykereskedő teljes egészében kimarad az értékesítési folyamatból, az árú a termelőtől a kiskereskedőhöz, majd a kiskereskedőtől a fogyasztóhoz kerül.


N  

ugrás az oldal tetejére 

Nagy kontextusú és kis kontextusú kultúrák: A kultúrák csoportosítása az üzenetek alapvető jellegére (explicit-implicit, verbális-nem verbális) koncentrálva 

Nagykereskedés: Nem egyéni célú felhasználás érdekében. Viszonteladás céljából vásárol

(Pl.: a brókerek csak összehozzák az ügyfeleket). 

Nagykereskedők: Azért vásárolnak árúkat, hogy azokat más kereskedőknek, intézményeknek –haszonnal- továbbértékesítsék. A nagykereskedők jelentős mértékben a végső fogyasztóknak nem értékesítenek. 

Nemzeti kultúra: A közös történelem, tradíciók, nyelv és földrajzi közelség által meghatározott kultúra, illetve kultúrcsoport. 

Nettó jövedelem: A bruttó bérből az állandó és gyakran kötelező levonások (pl. adó, TB) után ténylegesen kézhez kapott jövedelem. 

Nyersanyagok: Azok a termékek, amelyek természeti forrásból származnak (ásványok, halászat, erdőgazdaság termékei).  

Nyitott kérdés: Szabad válaszlehetőséget tesz lehetővé. A kérdezőnek szó szerint kell a válaszokat feljegyeznie.


O

ugrás az oldal tetejére 

Objektív minőség: A termék mérhető tulajdonságait foglalja magában (fizikai, kémiai jellemzők).  

Oligopólium: Csupán néhány eladó van jelen a piacon, mert a piacra lépésnek korlátai vannak. A cégek ellenőrizni tudják egymást. Óvatos piaci magatartás és gyakran ármegegyezés - jellemzi ezt a piaci szituációt. Verseny kevesek között, a piacokon csak néhány eladó van, illetve a gyakorlatban lehet sok is, de néhányan uralják a piacot.  

Omnibusz kérdezési módszer: Lényege, hogy a megkérdezetteket több, különböző témakörben kérdezik. Ennek természetesen az a feltétele, hogy az alanyok valamennyi témakör megválaszolására kompetensek legyenek. Ez általában költségkímélő módszer. 

Orientációs család: A szülőket jelenti, ahonnan a vásárló indíttatását kapja (pl. vallási, politikai nézeteit, beállítódásához szükséges támpontokat).  

Öko címke: A környezetbarát termékek pozitív megkülönböztetésére szolgáló címke, ami csak meghatározott feltételek teljesülése esetén használható.

Önkannibalizáció: A termékcsalád új tagja nem a versenytárs hasonló termékétől, hanem a saját más tagjaitól vesz el piaci részesedést.


P  

ugrás az oldal tetejére 

Panel: olyan kiválasztott személyek, akiknek a véleményét megkérdezzük. Segítségével a változások kimutathatóak. Előnyei: gazdaságosabb, mert a csoportot már megkérdeztük, jobban áttekinthető, karbantartható. 

Panel-effektus: egy idő után a válóságtól eltérő eseményeket fog a panelben lévő adni, valamilyen okból. Az igazságtartalom elcsorbul, torzítja az adatokat.

Panel-halandóság: a tagok egy idő után abbahagyják a válaszadást, kilépnek a panelből.  

Pattern (séma) reklám: Alapkoncepcióját, fő elemeit tekintve globálisan egységes reklám, ahol az üzenet egyes (nem fő elemeit) hozzáigazítják a helyi sajátosságokhoz. 

Percepció: Komplex folyamat, melynek során az emberek az őket érő érzékszervi ingereket szelektálják, rendezik, értelmezik, összefüggő és értelmes képbe rendezve a világot.  

PEST analízis:

Piac: A tényleges és lehetséges eladók és vevők összessége, valamint a köztük lévő üzleti kapcsolatok rendszere. Adott termék vagy szolgáltatás potenciális fogyasztóinak összessége.  

Piac kapacitása: A piac felvevőképességét jelenti, függetlenül a vásárlóerőtől.  

Piac lefölözése: Olyan vállalatoknak az árpolitikai célja, amelyek nagy újdonságtartalmú, a vevők számára értékes termékkel lépnek a piacra. 

Piac potenciál: Egy adott termékből vagy szolgáltatásból az elméletileg lehetséges eladások összessége. Az elméleti kereslet maximuma.  

Piac specializáció : Esetében a vállalat bizonyos fogyasztói csoportok sokféle igényének kielégítésére törekszik.  

Piac szegmentáció: A célcsoportok keresése és kiválasztása. A piac tagolásának, felosztásának technikája, mely során adott termék és/vagy szolgáltatás piacát jól definiálható ismérvek szerint homogén részekre osztjuk. 

Piac volumen: Adott piacon adott termékből meghatározott idő alatt értékesített mennyiség 

Piacfejlesztés: A vezetés a régi termék számára keres új piacot, oly módon, hogy új vevőkört, új felhasználói csoportot ösztönöz vásárlásra. 

Piacfejlesztő stratégia : Amikor a vállalat a régi terméke számára keres új piacot (pl. földrajzi értelemben vett új piac, vagy új szegmens)  

Piackutatás: A piaci jelenségek szervezett és módszeres vizsgálatát jelenti, az elemzés kiterjed mindazon tényezőkre, melyek a felhasználó számára fontosak lehetnek a piaci munka során. 

Piacstruktúra: A piaci résztvevők összessége és jellegzetességei. 

Piacvezető – kihívó: A legnagyobb részesedésű, illetve a második, vagy önmagát annak tekintő vállalat. 

Piaci behatolásos árképzés: Esetén a vállalat célja, hogy minél nagyobb mennyiséget értékesítsen, amelynek hatására hosszú távon csökken az egységköltség, így növekszik a nyereség. 

Piaci rések: A piac olyan kisebb szegletei, ahol a fennálló vagy látens piaci igényeket a kínálat nem kellően, vagy egyáltalán nem elégíti ki. Cél az ilyen piaci rések felfedezése, amelyekben valamit jobban tudunk csinálni, mint bárki más. 

Piaci részesedés: Azt mutatja meg, hogy a vizsgált cég a piaci volumenből mekkora részt hasított ki magának. (a vállalkozás tényleges értékesítése és a piaci volumen hányadosa)  

Piaci szerkezet: A piaci szereplők egymáshoz viszonyított versenyhelyzete, amit a piaci részesedéssel mérünk. 

Piacbehatoló stratégia : Amikor a régi piacon a régi termékből kíván a vállalat többet értékesíteni.  

Piacok fajtái (az eladó és a vásárló kapcsolata szempontjából) :

Piacok fajtái (közgazdasági szempontból) :

Pillanatnyi üzleti portfólió : A vezetés feladata, hogy üzletágait azok nyereségtermelő képessége szerint rangsorolja, és eldöntse, hogy melyeket kell fejleszteni, szinten tartani, felélni, vagy felszámolni.  

Policentrikus stratégia: Minden nemzeti piacra önálló stratégiát alakít ki, s így a nemzeti sajátosság a speciális ismérv.

Porter féle értéklánc: Az érték születésének, folyamatának elemzése.

Emberi erőforrások -->BELSŐ ÉRTÉKEK Irányítás
  Technológia fejlesztése
Beszerzés
Beszerzés    
Termelés
Logisztika kifelé -->KÜLSŐ ÉRTÉKEK
Marketing  
Értékesítés
Utógondozás

Az egyes részelemek hogyan tudnak gazdaságosan működni? 

Porter 5 fenyegetése: szegmensen belüli rivális, új belépők, helyettesítő termék, beszállító, vevő.  

Potenciális termék : Tartalmazza mindazt, ami a fogyasztói igény kielégítés érdekében a jövőben még megtehető.  

Pozicionálás: Saját termék elhelyezése a piacon a hasonló termékek rangsorában, továbbá versenyképes helyzet teremtése a marketing-mix lemeinek optimális felhasználásával.

Pozicionáló kereszt: A termékek két tulajdonság alapján való elhelyezése. A termék tervezése során használják.

Például: ár – minőség 

PPI interjú: Paper and pencil interview, papírral és tollal készülő hagyományos interjú 

Primer kutatás: Elsődleges, eredeti, terepen zajló (field research) adatfelvétel, új, még nem ismert és nem publikált, eredeti elsődleges adatok megszerzése a kutatás. 

Primer piac : Lényegében a fogyasztási cikkek piacát foglalja magában  

Prémium-ár: Az a többlet, amit a fogyasztó a termék eredete miatt hajlandó kifizetni. 

Pszichográfiai szegmentáció: Során a fogyasztókat személyiségük és/vagy életstílusuk alapján osztjuk csoportokba. 

Public Relations, (PR): Tudatos, tervszerű interaktív kommunikációs tevékenység, melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom építése és folyamatos ápolása. „Bizalom stratégiája". Feladatai: a szervezet és a környezete közötti kommunikációs kapcsolatok elemzése, programok szervezése kivitelezése, értékelése, maximális lojalitás kiépítése.

Publicitás: A nyilvánosság keresése nem fizetett hirdetés, hanem egyéb (pl. sajtótájékoztató, árubemutató stb.) megoldások révén.

PR kiemelt eszközei:

a, külső:

b, belső:

céges újságok, emlékkönyvek, faliújság, referencia anyagok, dolgozók továbbképzése, stb. 

PR tevékenység tervezése (mi-ho-ki-ho-me):

mi: - mit kívánok elmondani;

ho: - hova földrajzilag, célcsoport;

ki:- szegmensen belül kinek;

ho:- eszközök melyek segítenek a meg-felelő embert megtalálni;

me:- költség. 

Pull Stratégia: (Húzni) Alkalmazásakor, a termelők a csatorna utolsó szereplőjét – azaz a végső fogyasztót, felhasználót- befolyásolják elsősorban. 

Push stratégia: (Tolni) Alkalmazásakor, a termelő az értékesítési rendszerben a vele közvetlen kapcsolatban álló szereplőt – azaz a közvetítő kereskedőt- próbálja meggyőzni arról, hogy vásárolja termékeit.


 

R  

ugrás az oldal tetejére 

Rabatt: Kedvezmény, a vevő valamilyen teljesítményéhez kötődik, és ennek megfelelően az értékesítés előmozdításán túlmenően a legkülönbözőbb célokat szolgálhatja. Leginkább elterjedt a mennyiségi árengedmény, árcsökkentés a nagy tételben vásárló vevőknek.Racionális üzenet: Észérveket mutat fel a fogyasztó meggyőzésére, a fogyasztó ésszerű magyarázatot kap a termékvásárlás előnyeiről. 

Rack jobber (polcfelöltő): Nagykereskedelmi forma, a kereskedő az összes hagyományos nagykereskedelmi funkció mellett plusz feladatot is ellát, felelősséget vállal az üzletekben kijelölt polcok feltöltéséért.

Rating: Az adott médium egyszeri használatával a célcsoport mekkora %-át tudjuk elérni.

Rating = egy médium adott célcsoportba tartozó közönségének száma / célcsoport mérete = %

Megtudhatjuk, hogy az adott médiummal egy meghatározott csoportból hány fő találkozott, és ezt a számot viszonyítjuk annak a csoportnak a méretéhez, amivel kommunikálni akarunk. 

Reciprocitás: Szervezeti piacon gyakran megfigyelhető a reciprocitás (viszonosság), mely szerint a beszerzők gyakran olyan szállítókat választanak, akik az általuk gyártott termékekből tőlük vásárolnak. 

Referenciacsoportok: Mindazon csoportok, amelyek az egyén magatartására közvetlen vagy közvetett hatással vannak. A referenciacsoportok értékeket és normákat képviselnek. 

Reklám: Személytelen egyirányú kommunikáció, célja a kiválasztott célcsoport befolyásolása, melyeket a reklámozók fizetett reklámeszközökön keresztül jutatnak el a célcsoportokhoz. 

Reklámhatás vizsgálat: Az elemzés során a hírverés kommunikációs hatását, valamint a forgalomra gyakorolt befolyását kell mérni és számszerűsíteni.  

Reklámkampány: A koncentrált piacbefolyásolási akciót kampánynak nevezzük.

Fontos kérdések: Miért? Hogyan? Mennyiért? Hol? Kivel? 

Reklámprogram kialakításának részei (5M):

Reprezentatív minta: A minta legfontosabb tulajdonságai megegyeznek az egész sokaság tulajdonságaival. 

Rugalmatlan kereslet: A szervezeti piac iránti kereslet rugalmatlan, azaz nincsenek rá nagy hatással az árváltozások, a piac szereplői nem feltétlenül reagálnak keresletcsökkenéssel az árak emelkedésére. 

Rutinvásárlás: (egyszerű újravásárlás) A vevő már ismeri a szállítót, a terméket, gyakran vásárol a termékből, esetleg nagyobb tételben is.


S

ugrás az oldal tetejére 

Sales Promotion : Olyan piacbefolyásoló módszerek összessége melyekkel közvetlenül ösztönzik a vevőt vásárlásra. Pl.: olyan külön értékeket kínálnak fel a vevőknek, ami képes indítólökést adni a vásárláshoz.  

Skontó: Árengedmény azoknak a vevőknek, akik számlájukat készpénzben azonnal (és nem a szerződésben rögzített fizetési határidővel) kifizetik.

Speciális értékesítési formák:

Speciális kérdezési módszer : Meghatározott témakörben vizsgálódik, meglehetősen alaposan kimerítve a témát. 

Standard interjú: A megkérdezés során minden megkérdezettnek ugyanazokat a kérdéseket kell megválaszolnia. Formái: írásbeli, szóbeli, telefonos megkérdezés.

Statisztikai hiba: Véletlen mintavétellel, visszatevés nélkül

p hibája = p mért értéke / minta nagysága.

│∆p│ ≤ 1,96 * gyök(P(100-p) / n) * gyök(1 – n/N)

1.000 fős minta esetén ∆p ≤ 3,2%

2.000 fős minta esetén ∆p ≤ 2,5%

10.000 fős minta esetén ∆p ≤ 1% 

Státusz: Az egyénnek az adott társadalomban elfoglalt helyét jelenti. 

Story board: Az elektronikus reklám készítésének második lépése (forgatókönyv, story board, clip) A szöveg és kép együttes megjelenítése (képregény).

Stratégiai üzleti egység: A vállalati célok hierarchiába rendezése után alakítható ki a stratégiák hierarchiája. A leg­gyakrabban alkalmazott különbségtétel a vállalati szerkezetre vezethető vissza. A vállalat stratégiájából vezethető le a stratégiai üzleti egység vagy a vállalati részfunkció stratégiája.

Stratégiai szintek:

Stratégiai tervezés: Menedzseri lépések sorozata, melynek során szerves kapcsolat jön létre a vállalkozás célkitűzései, erőforrásai és a változó piaci lehetőségek között. 

SWOT elemzés: GYELV analízis során táblázatos formában rendszerezik, összegzik a belső helyzetértékelés során feltárt erős és gyenge pontokat, valamint a külső környezetben fellelhető lehetőségeket illetve prognosztizálható veszélyeket.  

S strength = Erősségek; E

W weakness = Gyengeségek GY

O opportunities = Lehetőségek; L

T threats = Veszélyek. V  

A vállalat gyengeségei és erősségei a vállalkozás belső elemzésén alapulnak, a lehetőségek és a veszélyek pedig a környezet elemzésén. Ez alkalommal a környezet részeként kezeljük a versenytársakat is.

Általában a mikrokörnyezet elemzésére használjuk

 

Erősségek

Gyengeségek

Lehetőségek

Magunkhoz kell kötni a vá­sár­lókat

Divíziók közti kapcsolat erő­sítése

Veszélyek

Árverseny elkerülése a ver­senytársakkal

Esetleges árcsökkentés lehe­tő­­sé­gének vizsgálata


SZ

ugrás az oldal tetejére 

Származtatott kereslet : Lényege hogy a termelőeszközök iránti kereslet szoros összefüggésben áll a velük előállított termékek ( fogyasztási cikkek) keresletével, és a körül ingadozik.  

Szegmens: Olyan egyedi keresleti sajátosságokkal rendelkező csoport, amelynek igényei egymáshoz bizonyos szempontból igen hasonlóak, más csoportoktól azonban egyértelműen elkülöníthetőek. 

Szekunder kutatás: Másodlagos íróasztal kutatás, mások által más célokra korábban összegyűjtött adatok másodszori, újbóli felhasználása. 

Szelektív elosztás: Nem alkalmazzuk az összes közvetítőt, akik hajlandóak lennének a termék árusítására, hanem válogatunk közöttünk.

Szelektív emlékezés: Következtében az emberek csak bizonyos -többnyire a szokásaikat, életvitelüket alátámasztó információkat raktároznak el. 

Szelektív értékesítés: A vállalat valamilyen szempont alapján válogat a lehetséges viszonteladók között (Pl. műszaki hozzáértés) 

Szelektív figyelem: Következtében a fogyasztók nagyobb valószínűséggel észlelik azt az ingert, ami időszerű szükségletükkel összhangban áll, jobban figyelnek azokra az információkra, amelyek felkészülten érik őket, és inkább észreveszik azokat az ingereket, amelyek az átlagostól eltérnek.  

Szelektív specializáció : A vállalat különböző piacokat, különböző termékekkel szolgálja ki. Ennek előnye, hogy megosztja a kockázatot: amennyiben az egyik szegmentum előnyei csökkennek, a másikban jövedelmező lehet a vállalat tevékenysége.  

Szelektív torzítás: Abból következik, hogy az emberek az információkat saját gondolatvilágukba illesztik.  

Szelektív zárt kérdés: Kettőnél több előrenyomtatott válaszlehetőséget kínál, amelyek közül a kérdező választja ki és jelöli meg a válasz tartalmához leginkább illőt (egy vagy több válasz kiválasztása lehetséges).  

Szellemi szolgáltatások : Elsősorban a kutatásban, fejlesztésben, konzultációkban nyújtott segítséget takarnak (pl. piackutatási szolgáltatás, szervezés, tervezés).

Szemantikai skála (kérdéstípus): Ellentétek vizsgálata. Két ellentétes minőség között kell minősíteni. (Például: csoki - Édes 0 keserű)

 

Személyes eladás: A promóció azon formája, amikor az „üzletkötő” az üzenet elsődleges közvetítője. Amikor az eladó egy vagy több potenciális vevőt személyesen kommunikáció segítségével ösztönöz az általa kínált termék vagy szolgáltatás megvételére. 

Személyes meggyőzés: Lényege, hogy a cég képviselője személyes kapcsolat (tárgyalás, megbeszélés) révén kísérli meg a vevőt kedvező döntésre bírni.  

Személyiség: Bonyolult kategória, az egyén pszichológiai jellemzőinek összessége, mely jellemezhető, pl. az önbizalommal, dominanciára való törekvéssel, toleranciával, az alkalmazkodóképességgel, stb.  

Személyiségtípusok: (Hippokratész szerint)

Szervezeti vásárlás: Olyan döntéshozatali folyamat, melynek során a formális szervezetek megteremtik az igényt a megvásárolt termékekre és szolgáltatásokra, azonosítják, értékelik a lehetséges árúkat és szállítókat, majd választanak közülük. 

Szerződéses VMR : Az értékesítési csatorna különböző pontján álló vállalatok együttműködési szerződést kötnek a közös piaci fellépésre.  

Szimlifikáció: Szűkítés, a választék csökkentése. 

Szokáson alapuló vásárlás: Ha a vevő a korábbi elégedettségének köszönhetően automatikusan egy adott terméket vásárol, vagy amikor egy szociális mintát követve, megszokásból vásárol valamit. 

Szolgáltatás-nyereség lánc: A belső és interaktív marketing eredményes összehangolásának lépései „értékesebb” és nagyobb nyereséget hozó szolgáltatás biztosítása céljából. 

Szponzorálás: Mindenféle olyan tevékenység tervezése, kivitelezése, amelyek a vállalat által magánszemélyek és szervezetek számára sport, kulturális, vagy szociális területen, marketing és kommunikációs célok elérésére, rendelkezésére bocsátott anyagi eszközökkel kapcsolatosak. A dolgok, személyek, események, ügyek pénzügyi támogatása, úgy kerül kiválasztásra, hogy azok lehetőleg kapcsolatba hozhatók legyenek a vállalat termékével vagy imázsával. 

Szubjektív minőség : A terméket az igények kielégítésére való alkalmasságuk szerint értékeli.  

Szükséglet: Valaminek a hiánya, valamitől való megfosztottság. Objektív eredetű hiányérzet, amely fiziológiai és pszichológiai eredetű lehet.


T  

ugrás az oldal tetejére 

Tanulás: A magatartás megváltoztatása a tapasztalatok alapján. Az ember egész életét végigkísérő tevékenység, melynek eredményeképpen magatartása módosul.  

Támogató márka: Két vállalati márkanév együttes alkalmazása. 

Társadalmi kommunikációs rendszer (TKR): Társadalom tagjai vagy szervezetek közötti kommunikációs rendszer. 

Társadalmi marketing: Az egyes fogyasztók (felhasználók) igényei mellett a társadalmi (környezeti) hatásokra is ügyelő marketing. 

Teljes piaci lefedés : A vállalat arra törekszik, hogy minden potenciális fogyasztói csoport igényeit kielégítse. Általában csak a nagyvállalatok képesek rá.  

Teljes önköltségszámítás: A termékhez tapadó közvetlen költségek s a valamilyen elv alapján elméletileg szétosztott fix költségek összeadása az egységköltség meghatározása céljából. 

Tenderkiírás: Célja, hogy a szervezet felkutassa a leggazdaságosabb, a számára legkedvezőbb műszaki, technikai, pénzügyi megoldást, ezzel csökkentve a beszerzések kockázatát. 

Ténybeli és interpretatív kulturális ismeretek: Felszínes, csak tényekre irányuló, illetve azokat értelmezni és alkalmazni tudó mélyebb ismeret más kultúrákról. 

Termelő - felhasználói piac: Vevőit jellemzően (gazdálkodó) szervezetek alkotják, melyek azért vásárolnak árukat és szolgáltatásokat, hogy ezáltal további termékeket és szolgáltatásokat állítsanak elő.  

Termék: A termék - marketing felfogás szerint - olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni.

Termékdiverzifikáció: (termékmódosítás) a termék működési alapelvei nem változnak, de valamilyen többletfunkció valósul meg, amely növeli a termék használati értékét.  

Termék életgörbe: Egy termék életútjának leírása, szakaszainak meghatározása és az egyes szakaszokban legjobb marketing politika megtalálása.  

Termékfejlesztő stratégia : Ez esetben a jelenlegi piacon új termékkel jelenik meg a cég.  

Termékkoncepció: A fogyasztók alapvető igényeinek szempontjából, az ötlet kidolgozottabb változata. A termékkoncepcióban már konkrétan meghatározták a termék jellemzőit, várható potenciális fogyasztóit. 

Termékpozicionálás: Egy adott piacon egy bizonyos termék versenytársaihoz viszonyított helyzetének meghatározása és ennek tudatosítása a vevőkben. 

Termékspecializáció : Esetében a vállalat egyfajta termékre specializálódik, amelyet különböző fogyasztói csoportoknak kínál.  

Terméktényezők: Alkalmazásával meghatározhatók azon csoportok, akik a termék potenciális vásárlói, illetve kizárhatók szegmensek, akik nagy valószínűséggel nem fogják a terméket megvenni. 

Termékvariáció: A vállalat különböző vevőcsoportok számára a termék különböző változatait fejleszti ki. 

Termék-változatosság marketing: Ugyanannak a terméknek rengeteg változatát kínálja a vállalat.

Tesztpiaci eljárások: Jellemzője, hogy a célcsoportnak megfelelő, valóságos környezetben (például üzletekben) mutatják be és forgalmazzák a terméket, ahol számos külső hatás éri. 

Többkimenetelű kombinatív kérdés: A szelektív kérdés egyik változata a kombinatív kérdés, mely az előre megadott válaszvariációk mellett egy nyitott kérdést is tartalmaz. 

Többkimenetelű szelektív kérdés: A válaszadó szelektálhat az előre megadott kategóriák között, a válaszkategóriákat nem kell rangsorolni, csupán kiválasztani azt, amelyik leginkább tükrözi a megkérdezett véleményét. 

Tökéletes verseny: Olyan piaci szituációt tételez fel, ahol sok eladó (többnyire kicsik) és számos vevő van jelen, de egyik eladó sincs abban a helyzetben, hogy uralhatná a piacot, vagy jelentősen befolyásolhatná az árakat. A piacon kínált termékek hasonlóak  

Tömegmarketing: Ugyanazt a terméket ugyanazzal a technikával és üzenettel „mindenkinek” eladni.

TQM: minőség minden dimenzióban és minden tevékenységben. Minőség a termék jellemzőinek összessége, ami alkalmassá teszi a szükséglet kielégítésére. Megfelelő és teljesítményminőség.  

Tranzakciós funkció: Az üzletkötéssel kapcsolatos feladatokat jelentik. 

Tranzakciós-kapcsolat marketing: A marketing középpontjában az egyes ügyletek hozadéka, illetve egy adott partnerkapcsolatból nyerhető hozadék áll.

Tranzit úton: Az árú fizikai valójában nem kerül a nagykereskedőhöz. A nagykereskedő azonban továbbra is aktív részese az értékesítésnek. 

Trend – extrapoláció: Előrejelzési technika, amelyik a jelenlegi tendenciák jövőre való kivetítésére épül.

Túl- és alulpozicionálás: A termékek piaci rangsorában saját termékünk nem az őt megérdemlő pozícióba helyezése, illetve a „megérdemelt” pozíció helytelen értékelése.


U  

ugrás az oldal tetejére 

Új gazdaság: A kommunikációs forradalom és a globalizáció következtében kialakuló, a fizikai termelés mellett egyre inkább szolgáltatásokra, az információra koncentráló gazdaság. 

Új vásárlás: során a szervezet új, ismeretlen terméket vásárol, új ismeretlen szállítótól. 

Üzenet alkotásának módszere:

Üzenet értékelése:

Üzenet megtervezése:

Üzleti etika: Kedvezőbb elbánás érdekében történő nem etikus magatartások csoportosítása, a kezdeményező, az összeg nagysága és a dolog illegalitásának foka alapján. (Ügynöki díj: üzletszerzési jutalék).

Jó és rossz a különböző kultúrákban nem azonos.

Leggyakoribb problémák:


V

ugrás az oldal tetejére

Választék mélysége : Az adott termékcsoportba sorolható termékek mérőszámával mérhető.

Választék minősége : Mérőszáma a termékek, termékcsoportok árfekvés szerinti összetétele.  

Választék szélessége : Azt jelöli, hogy hány termékcsoport van az árukínálatban.  

Vállalat makrokörnyezete: Az a széles társadalmi erő, amely a mikrokörnyezet valamennyi tényezőjére hatással van, így a gazdasági, demográfiai, természeti, technológiai, politikai-jogi, társadalmi-kulturális környezet. 

Vállalat mikrokörnyezete: A vállalat közvetlen környezete, amely meghatározza a vállalat piaci jelenlétét, így a szállítók, a piaci közvetítők, a vevők, a versenytársak, a közvélemény. 

Vállalati arculat: CI (Corporate Identity) - Az a kép, benyomásoknak és véleményeknek az összessége, amit a vállalat saját magáról kíván kialakítani, illetve ami a vállalat mikro- és makrokörnyezetében a vállalatról kialakul. Formai elemei:

Vállalati misszió: A vállalat „küldetésének” megfogalmazása, a mit, kiknek, hogyan kérdések megválaszolásával.  

Vállalati termékpolitika : Feladata, hogy meghatározza, hogy a vállalat az adott időszakban milyen termékek előállításával és forgalmazásával foglalkozzon.  

Vállalati VMR : Az értékesítési csatorna egyes láncszemei azonos tulajdonban vannak, így a rendszer magas szintű ellenőrzést és egységes piaci viselkedést biztosít.  

Vállalkozói közelítés: Abból indul ki, hogy a környezet formálható, tehát hatást kell rá gyakorolni. Jellemzően azok a vállalkozások alkalmazzák, ahol egy személy a menedzser és a tulajdonos, ahol az erős a vezetés és vállalja a kockázatot.  

Változatosságot kereső magatartás: Vannak olyan vásárlók, akik bár elégedettek a korábban kiválasztott termékekkel és márkával, mégsem mindig a szokott termékeket veszik meg, hanem az egyes márkákat váltogatva vásárolják. 

Vásárlási szerepek: A vásárlási folyamatban az egyének vagy csoportok által játszott különböző szerepek. 

Vásárló központ (buying center): A szervezet azon tagjainak összessége, akik a döntésekben valamilyen módon érintettek. Résztvevői:

Védjegy: Jogi védelmet biztosító megkülönböztető jelzés. A jogi oltalom védi a tulajdonosnak azt a jogát, hogy a márkanevet vagy márkajelzést kizárólagosan használhassa. 

Védjegyoltalom: Védjegyoltalomban részesülhet minden olyan megjelölés – szó, szóösszetétel, kép, betű, szám, hang, és fényjel vagy ezek együttes alkalmazása-, amely alkalmas árúknak és szolgáltatásoknak, más árúktól és szolgáltatásoktól való megkülönböztetésére. 

Véleményvezetők: A referenciacsoportokon belül azok a személyek, akiknek kiemelkedő szerepe van az egyén befolyásolásában azáltal, hogy több ismerettel és általában magasabb státusszal rendelkeznek. 

Verbális és nem verbális kommunikáció: Szavakkal, illetve testnyelvvel történő kommunikáció.

Vertikális marketing alrendszerek: Az értékesítési út szereplői között valamilyen mértékű vertikációs integráció jön létre.

Megnyilvánulásai:

Vertikális Marketing Rendszer VMR: A szereplők egyfajta együttműködést valósítanak meg, melynek célja a termék értékesítésének optimalizálása az egész értékesítési csatornát átfogva.

Kísérlet a kompetitív csatornák helyett a kooperatív értékesítési utak megszervezésére a csatornán belüli természetes érdekellentétek csökkentése érdekében.

Veszélyek : A külső környezetben rejlő fenyegetések, amelyeknek a súlyosságát és bekövetkezési valószínűségét kell elemezni.  

Vevő fekete doboza: Számtalan információ felvételét követően – mely származhat a cégek sikeres marketingmunkájából, vagy egyéb forrásból – a vevő „fekete dobozában” születik meg a vevő válasza, maga a vásárlási döntés. 

Vevőgondozás: A kapcsolat marketinget segítő módszerek és technikák összessége.

A vevőszolgálat terület eszközei:

Eladás előtti: Tanácsadás, felvilágosítás, árubemutató, kiállítás

Eladás utáni: Karbantartás, szerviz, alkatrészellátás, vevőgondozás

Eladás közbeni: Tanácsadás, üzembe helyezés, oktatás-betanítás, pénzügyi kedvezmények

Eladást pótló: Bérleti szerződés, lízing

 

Viszonteladói (közvetítői) piac: Vevői olyan vállalatok és vállalkozások, akik összekapcsolják a termékek fogyasztóit az előállítókkal. Azzal a céllal vásárolnak termékeket és szolgáltatásokat, hogy azokat - haszonnal - továbbértékesítsék.  

Vonal feletti reklám: Klasszikus reklám eszközökkel (ATL – Above The Line)

Vonal alatti reklám: Nem hagyományos marketing kommunikációs eszközökkel (BTL – Below The Line)


W

ugrás az oldal tetejére 

Weber-törvény (Az érzékelésre vonatkozik): Az érzékelésnél nem az inger nagysága, hanem annak hatása számít. Például meggyújtunk egy gyertyát, amelynek a sötét szobában sokkal nagyobb a hatása, mint egy világos szobában, holott fénye ugyanakkora nagyságú, intenzitású.


Z  

ugrás az oldal tetejére 

Zárt kérdés : A válaszadás lehetősége behatárolt. Gondos szerkesztés igényel, mivel teljes körű előre összeállított válaszlehetőség-együttest kell kialakítani.  

Zöld reklám: Az üzenetben a termék környezetbarát voltát hangsúlyozó reklám.

Zöld törvények: A környezetvédelemmel kapcsolatos törvények.